Goede Vrijdag.

Bijbels maar ook een levensles.
Goede vrijdag,
vele van ons associëren het met geloof.
Dan komt bij mij de vraag omhoog,
kan je de dood,
een goede vrijdag noemen?

Als je gelooft dan haal je veel uit het bijbelse verhaal.
Toch kan je als niet gelovige, er ook veel uithalen.

Het dragen van het kruis.
Kan je zien als het dragen van een last.
Vele mensen dragen een last met zich mee.
Ze worden bijvoorbeeld gekleineerd, gepest en misbruikt .
Ze zijn depressief of liggen in scheiding.

Toch staat het dragen van een marteltuig (het kruis),
voor overwinning.
Je er niet onder laten krijgen door een ander.
Door gaan ondanks dat je het moeilijk hebt.

De dood van Jezus en het herrijzen.
Kan je zien als hoop voor de toekomst.
Het licht dat voor jouw schijnt en waar je weer kracht van krijgt.
Want hoe donker het ook is er is altijd een lichtpuntje.

Als je dus gaat (her)denken.
Wat er belangrijk is voor mij.
Kan je afscheid nemen.
Kan je dat zien als dat ieder eind een nieuw begin is.

Hoe veel er ook kapot is.
Ook voor jou is er een prachtig leven.
Er is altijd hoop.
Kijk om je heen en grijp jouw kansen.

Wat blijft dan uiteindelijk over?
De liefde.
Je lijdt omdat je liefde voelt en deze niet beantwoordt wordt?
Of wel beantwoordt wordt maar er niet is fysiek?
Je lijdt omdat de ander je geen liefde geeft, terwijl jij er zo naar verlangt?

Toch is er altijd liefde om je heen.
Van je kinderen, je familie, je vrienden, andere dierbaren of juist de mensen waar je het niet van verwacht.
Maar het allerbelangrijkste is de liefde voor jezelf.
Jij weet namelijk wat je nodig hebt.

Uiteindelijk wint liefde altijd.

Over jeanettekoenen

Woon in het midden van Nederland, ben een dochter, zus, moeder, vriendin, collega, therapeut, pedagoog, spreker, schrijver, fotograaf, sparingpartner, eigenaar Jeanette Koenen en Move On, Single working mom, Giving Back Retreats, vrijwilligster, levensgenieter en reis graag door Azie. Geniet van kleine dingen, leef naar wat goed voelt voor mij. Volg mijn hart, waarden en normen. Ben sociaal, heb veerkracht ,kennis ben creatief, vergevingsgezind en menslievend. Sinds de vluchtelingen crisis in januari 2016 ben ik veel in Griekenland, de mensen die daar wonen en daar zijn gestranden hebben mijn hart gestolen. Ga mijn dromen achterna en hoop mensen te inspirenen die dat ook willen in hun leven. Leef in het nu en doe dingen die bij mij passen op dit moment. Schrijf graag aan de keukentafel dat is een waardevolle plek voor mij. Over de gebeurtenissen die aan de keukentafel besproken worden en die mij bezig houden in mijn leven. Hoop anderen te inspireren, te motiveren en te laten genieten van mijn verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Goede Vrijdag.

  1. Hans Oud zegt:

    De tekst ademt de verbinding tussen enerzijds de áánwezigheid van lijden en anderzijds de áfwezigheid van de oneindigheid daarvan. Twee aspecten van leven die in combinatie mensen soms verwarren. Míj althans wél omdat ik om welke reden dan ook geneigd ben om in het lijden te blijven hangen. Jeanette Koenen brengt het begrip ‘lijden’ en het vervolg daarop met elkaar in verbinding in termen van hoop en liefde en geeft door haar heldere en praktische voorbeelden, precies dát wat nodig is om uit de verwarring van lijdensdruk te komen op het moment waarop die druk oneindig schijnt. Een blog om ná Goede Vrijdag eveneens ter hand te nemen als het lijden de overhand dreigt te nemen danwel te houden. Een blog dat mensen zal (ver)troosten danwel helpen om dat laatste te bereiken.
    Mooi…!
    Hartelijke groet,
    Hans Oud.

Plaats een reactie